10 tipp az egészséges emésztésért

Az emésztési problémák olyan kellemetlen tünetekkel járhatnak, mint a hasfájás, a puffadás, a gyomorégés, a szorulás vagy éppen a hasmenés. Néhány összefüggés megismerésével azonban megelőzheted a további panaszokat, és az evés öröme néhány óra elteltével sem csap át gondba.

Rosttal a székrekedés ellen

A zöldségek – főleg a hüvelyesek –. a gyümölcsök, a teljes kiőrlésű lisztből készült tészták és pékáruk, illetve a magvak tele vannak természetes rostokkal. Ebből a tápanyagtípusból naponta 30 gramm körüli mennyiséget kell elfogyasztania egy felnőttnek, ám sokan a harmadát sem viszik be. A rost elősegíti a bélmozgást, javítja a vitaminok és az ásványi anyagok felszívódását, valamint segít stabilan tartani a vércukorszintet. Egy evőkanál búzakorpa zsírszegény joghurtban elkeverve finom és hatékony megoldást jelent.

A rágó legyőzi a gyomorégést

Az alkalmanként jelentkező – tehát nem valamilyen háttérben húzódó betegségre utaló, rendszeres – gyomorégést szinte azonnal megszüntetheted egy cukormentes rágógumival. A fogakra is előnyösen ható csemege ugyanis fokozza a nyáltermelést, ami enyhíti a visszaáramló gyomorsav maró hatását, valamint a már elfogyasztott táplálék feldolgozásához is több folyadékot biztosít.

Kevesebb zsírpárna, kevesebb gáz

Egyetlen kilónyi túlsúly leadása mérhetően javítja a gyomor és a bélrendszer működését. A zsírszövetek ugyanis – főleg a has-derék tájon felhalmozottak – szinte minden emésztési problémát súlyosbítanak, különös tekintettel a puffadásra és a fokozott gáztermelésre. Fontos, hogy ne akarj hirtelen jelentős többlettől megszabadulni! Havonta két kiló távozása szép és tartós eredményt hozhat.

Kisebb adagok, jobb anyagcsere

Beindítja az emésztésed, ha napi egy-két jóllakás helyett négy-ötször kevesebbet eszel. A szervezeted ugyanis érezni fogja, hogy nem kell raktároznia, mert folyamatosan érkezik a tápanyag-utánpótlás. Bónuszként a gyomrod is összeszűkülhet kissé, így a csökkentett adagokat egy idő után tökéletesen elegendőnek fogod érezni. Az éhezés és a túlevés felszámolásával pedig a legtöbb hasi gond magától eltűnik.

Friss alapanyag a feldolgozott helyett

Kerüld vagy szorítsd minimálisra a többszörösen feldolgozott élelmiszerek fogyasztását! Ide tartoznak a konzervek, a koncentrátumok, a tartós termékek, a nátriumban gazdag húskészítmények, illetve az élénken színezett vagy mesterségesen ízesített árucikkek. Az adalékanyagokra sokak szervezete érzékenyen reagál, így könnyen lehet, hogy éppen az ilyen típusú ételek okozzák a problémád.

Folyadék kell a gyomrodnak

Ha megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékot viszel be a szervezetedbe, könnyebben megszabadulsz a salakanyagoktól, megszűnnek a hasi panaszok, javul a közérzeted, illetve szebb lesz a bőröd és a hajad. Kell ennél jobb reklám a víznek? Naponta legalább két litert igyál meg, a cukros üdítőket pedig cseréld általad készített teára vagy gyümölcslére!

Veled együtt mozdul az emésztésed

Az edzés nemcsak mozgásért felelős izmaidat aktiválja, hanem a zsigerieket is. Akik rendszeresen űznek valamilyen sportot, vagy legalább hetente ötször félórát sétálnak, gyakoribb székletürítésről és kevesebb emésztési bajról számolnak be, mint a „mozdulatlanok”. A szív és érrendszeri, stresszoldó és egyéb előnyökről pedig még nem is szóltunk…

Probiotikum, ha megy a hasad

A probiotikumok olyan élő baktériumkultúrák, amelyeket gyárilag dúsított tejtermékekből, gyümölcslevekből, rágcsálnivalókból és étrend-kiegészítőkből tud hasznosítani a tested. Bizonyítottan segítenek a hasmenés, az irritábilis bélszindróma (IBS), a gyulladásos bélbetegség (IBD), valamint antibiotikum okozta átmeneti egyensúly-felborulás esetén. Ha bizonytalan vagy, milyen terméket válassz, bátran kérdezd meg a háziorvosodat!

Le a cigivel és az alkohollal!

A dohányzás nemcsak a légzőszerveidet károsítja, de az emésztésed is, hiszen gyengíti a nyelőcső gyomor felőli végén található izomgyűrűt, ami azért felel, hogy a sav ne jusson ki onnan. Emellett gyomorfekélyt és Crohn-betegséget okozhat a füstölés. Ami az alkoholt illeti, kis mennyiségben is felboríthatja a gyomor és a belek egyensúlyát, mértéktelen fogyasztása pedig nyelőcsőrákhoz vezethet.

Egyél lassabban!

Meglepően egyszerű összefüggés ez, de a hétköznapi rohanásban sokan hajlamosak megfeledkezni róla: a gyors evés és ivás levegő nyelését okozhatja, aminek bizony távoznia is kell valahogy a szervezetből. Aki 15-20 percet szán egy ételsor elfogyasztására, s közben tényleg az ízekre figyel, nem pedig tanul vagy a céges levelezésben turkál, annak sokkal kevesebb problémája lesz az emésztés során.

forrás: marmalade.hu

Vissza az Egészség hírek főoldalra>>

 

Naturpiac üzletek>>

Aktuális akció>>